Dakar 2023: zmiany, zmiany, zmiany…

David Castera, dyrektor rajdu Dakar, zapowiedział zmiany w nadchodzącej edycji i doprecyzował plany na przyszłość, czyli jak Dakar ma stać się „zielony” w 2030.

Nowa trasa

Największą zmianą jest sama trasa. Nie dlatego, że od teraz stawka będzie jechać po lasach, zamiast piachu. Aż tak drastycznych zmian nie ma 😉 . Niemniej jest zmiana podejścia do trasy w Arabii Saudyjskiej. Wcześniej była to pętla. Edycja 2023 rozpoczynać się będzie dla odmiany nad Morzem Czerwonym, a kończyć nad Zatoką Perską. Będzie przy tym jeszcze więcej wydm i piachu, gdyż Castera zapowiada mocną utylizację tzw. „pustej ćwiartki”, czyli największego obszaru pustyni piaszczystej na świecie.

Z resztą więcej będzie nie tylko piachu, bo Dakar 2023 został wydłużony do aż 14 odcinków plus dodatkowy prolog! Przypomnę tylko – rok temu było to 12 OSów plus prolog, więc różnica jest znaczna. Ze względu na wydłużenie rajd startuje także przed Nowym Rokiem, a nie w styczniu.

Cyfrowy Dakar, losowy Dakar

Zmiany zajdą także w regulaminach sportowych. Od edycji 2023 wszyscy zawodnicy będą dysponować cyfrowym roadbookiem. Koniec z wielogodzinnym przewijaniem papierowej taśmy i zaznaczaniem flamastrami bardziej istotnych fragmentów. Ktoś powie, że to odcięcie się od ducha Dakaru, ale w rzeczywistości zmiana jest na plus, jeśli chodzi o fair play. Wcześniej wyglądało to tak, że zawodowcy nie raz mieli osoby robiące to za nich. Także gdy dakarowi amatorzy siedzieli po nocy i bawili się kolorkami, inni zawodnicy smacznie sobie spali. Teraz szanse w tym aspekcie zostają wyrównane.

To nie koniec zmian odnośnie roadbooka. Organizatorzy kolejnymi rewolucjami (tak – to zdecydowanie rewolucja) chcą zerwać z korzyściami, jakie daje jechanie po trasie za innymi i tym samym dewaluacja nawigacji, z jazdą wyłącznie po śladach. Od teraz na większości odcinków część trasy będzie podzielona na opcję A i B. Dzięki cyfrowym roadbookom będzie przeprowadzone losowanie i w momencie włączenia część załóg / kierowców wylosuje opcję pierwszą, a część drugą. Ma to ukrócić ślepą jazdę za rywalem, który od teraz może mieć po prostu inną trasę. Oczywiście pozostaje kwestia idealnego zgrania stopnia trudności obu tras, by zapewnić równe szanse, ale na to chyba zawsze będą narzekania.

Inne zmiany

Drugą poważną zmianą są bonusy czasowe dla motocyklistów otwierających trasę. W ostatnich latach kategoria motocykli na Dakarze była nieraz niezłą komedią, kiedy zawodnicy specjalnie stawali na odcinkach, byle nie otwierać OSa dzień później. Dlaczego? Nie było śladów, łatwiej się było zgubić, a przez to niektórzy przegrywali rajd. Teraz otwieranie trasy ma być „rekompensowane czasowo”. Organizatorzy choć to zapowiedzieli, sami mówią, że nie mają jeszcze dokładnej formuły na realizację swojego pomysłu.

Zmiany obejmą także Dakar Classic, który jest ogromnym sukcesem. Od teraz zostanie wydzielona klasyfikacja dla aut, które rzeczywiście brały udział w Dakarze. Wszystko po to, by oddzielić je od replik. Będzie także oddzielna klasyfikacja dla pojazdów z epoki, które nie dysponują nowocześniejszymi urządzeniami nawigacyjnymi, dającymi przewagę przy jeździe na regularność, jak w Dakar Classic.

Zmiany we właściwej imprezie idą dalej. Nie będzie już neutralizacji na odcinkach dla klas pojazdów T1 oraz T2, więc jak już wyruszą, będą musiały przejechać całą trasę. Ponadto Dakar chce bardziej doceniać amatorów i od edycji 2023 każda klasa będzie miała oddzielny ranking właśnie dla nich. Będą rywalizować o dodatkowe nagrody pieniężne i rzeczowe.

David Castera nakreślił też szersze plany co do przyszłości Dakaru i celu na rok 2030, kiedy rajd ma być już w pełni „zielony”. Od tej edycji na szerszą skalę zostaną wprowadzone biopaliwa i tzw. paliwa syntentyczne. Od 2026 roku wszyscy uczestnicy profesjonalni będą mieli obowiązek startować w pojazdach ekologicznych – cokolwiek to znaczy.

Dakar 2023 jeszcze daleko przed nami, ale już widać, że będzie edycją wielu zmian, które mogą zmienić obraz rywalizacji.

Leave a Reply

Discover more from 4 kolka i nie tylko

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading