Simracing: Fanatec CSL DD

Simracing w czasach pandemii mocno „urósł” jako eSport. Dla wszystkich zainteresowanym tematem istotna może być informacja, że firma Fanatec właśnie próbuje zrewolucjonizować ten rynek modelem CSL DD.

Tło

Słowem wprowadzenia, dla niezorientowanych w temacie: do zabawy w simracing potrzebna jest m.in. kierownica. Od jakiś dwudziestu lat kierownice wyposażone są w ForceFeedback, czyli silniki zabudowane w podstawie kierownicy, które pozwalają „czuć” wirtualny samochód, dając siłę i wibracje na samej kierownicy. Czujemy gdy auto stawia opór przy skręcaniu, czujemy gdy przejeżdżamy przez dziurę.

Są różne typy napędów odpowiedzialnych za generowanie tych sił: oparty o koła zębate, z napędem paskowym, czy wreszcie Direct Drive, będący bezpośrednim przyłączeniem kierownicy, do wału silnika. Ten ostatni jest najdoskonalszy i w skrócie mówiąc – kto raz spróbował DD, ten nie będzie chciał wrócić do czegokolwiek innego.

Rewolucja

Problem? Jak zwykle z najlepszymi rzeczami – cena. Do tej pory „próg wejścia” w kierownice Direct Drive kształtował się gdzieś w okolicach tysiąca euro, czyli naprawdę sporych pienidędzy. Pamiętajcie, że mówimy o samej kierownicy. Bez pedałów, nawet bez samego kółka – powinienem doprecyzować, mówimy nie tyle o kierownicy, co o bazie pod kierownicę. Kółko do takiej bazy możecie założyć niemal dowolne.

Tymczasem firma Fanatec zaprezentowała właśnie nowy model CSL DD, którego cena ma kształtować się na poziomie 350 euro. Owszem – siły na nim generowane nie są takie, jak topowych modeli. Owszem, dalej to nie jest mało, choć to jedna trzecia poprzedniej ceny minimalnej. Owszem nie posiada wszystkich bajerów, jakie można sobie wymarzyć, ale… działa i daje wszystko to, co Direct Drive dać może. CSL DD może więc zrewolucjonizować rynek, oferując tą technologię w cenie, w której wcześniej sprzedawany był najtańszy model Fanateca, z napędem na pasku. Czy nowa konstrukcja rzeczywiście spełni obietnice, dowiemy się w drugiej połowie roku. Są chętni? 😉

Leave a Reply

Discover more from 4 kolka i nie tylko

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading